بررسی مصادیق کیهانمندی در نقوش هخامنشی و ساسانی پروژه عملی: هویت سازمـانـی برای یک موسسـه فرهنگی
پایان نامه
- موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی و غیر دولتی نبی اکرم (ص) - دانشکده هنر
- نویسنده ندا کاشیان
- استاد راهنما منیژه باقری عارف امامی مهر
- سال انتشار 1391
چکیده
همانند انسان امروزی، انسان باستان نیز مفاهیم فلسفی عمیقی را از جهان پیرامونش دریافت می کرده، ولی از آن جایی که قادر به بیان این عقاید و باورهای فلسفی، با زبانی واضح و روشن نبوده، از ابزارهایی چون نمادها، افسـانه ها و آیین ها بهره جسته است، که هر یک از این ابزارها در سطح خود، بیان کننده نظام سامانمند و پیچیده حاکم بر پدیده ها هستند. همچنین در نظر او، ارزش پدیده ها به میزان همراهی آنها با حقایق ماورایی است. به این معنی که سپندینه و مقدس شدن چیزها در گرو این است که آنها تا چه اندازه در بر دارنده و بیان کننده ی مفاهیم فرا طبیعی و واقعیت غایی باشند.مفهومی که بیان شد، تعریف اصطلاح idnum ogami یا نقش جهان است. این تحقیق به شرح کامل این مفهوم در عقاید دانشمندانی چون رنه گنون، میرچا الیاده و تیتوس بورکهارت در هنرهای مردم باستان، از هند و مصر و بین النهرین تا ایران پرداخته است. سپس بر اساس عقاید و باورهای مذهبی و جهان شناختی رایج در ایران باستان، ظهور و تجلی این مفاهیم در نقوش بررسی شده است.
منابع مشابه
بررسی تأثیرات طراحی و نقوش هنر هخامنشی و ساسانی بر آثار استاد مجید مهرگان
هنر ایرانی یک پدیده تاریخی حائز اهمیت است. این هنر، که در همان مراحل اولیه به مرتبه بلندی رسیده بود، توفیق یافت که در زمینههای بسیار و با شیوههای گوناگون تا روزگار معاصر تداوم یابد. استاد مجید مهرگان، از نگارگران و پیشگسوتان معاصر، بیش از سایر هنرمندان نگارگر، آثاری پیوندخورده با دوران باستان خلق کرده است. علاقه وی در این زمینه باعث شده تا هنر وی تلفیقی از هنر ایران باستان و هنر دوران اسلامی ...
متن کاملمقایسة مبانی مشروعیت در دولتهای هخامنشی و ساسانی
از ابتدای تاریخ بشر، یکی از مشکلات پیش روی هر دولتی، این است که چگونه براساس رضایت عمومی حکومت کند. این عبارت سیاسی قدیمی که "شما نمیتوانید بر روی سرنیزه جلوس کنید" حکایت از این دارد که اگرچه دولت میتواند قدرت خود را برمبنای اجبار سیاسی بهکار بندد، برای مدت زیادی استفاده از اجبار نمیتواند برای حکومت جامعه کافی باشد. جامعهشناسان سیاسی از زمان وبر به بعد، در پاسخ به این پرسش که چرا مردم رضای...
متن کاملمصادیق و مفاهیم هنر هخامنشی آغازین (مطالعه موردی: بررسی نقوش درگاه های ورودی کاخ بارعام، پاسارگاد)
دولت هخامنشی به عنوان اولین امپراطوری باستانی جهان، برای نمایش بزرگی و شکوه شاهنشاهی خود، از زبان گویای هنر، بویژه معماری و حجاری سود جست و با بهره گیری از ریشه های هنری اقوام و ملل متمدنی که تحت تابعیت و در ارتباط با هخامنشیان بودند، به هنری ترکیبی و در عین حال منحصر به فرد دست یافت. مجموعه تاریخی پاسارگاد، به عنوان نخستین پایتخت هخامنشیان، نمود این تعامل فرهنگی در مذهب، تفکر و باور اسطوره ای ...
15 صفحه اولتأثیر نقوش ساسانی بر منسوجات آندلس
پارچههای ساسانی، گروه مهمی از پارچههای ایرانی هستند که تعدادی از آنها در موزهها و مجموعههای شخصی جهان نگهداری میشود. هنر ساسانی بر هنر و تمدنهای هم عصر و پس از خود تأثیر گذاشت و این تأثیرگذاری در منسوجات آندلس به خوبی آشکار است. عناصر هنری ساسانی به وضوح در پارچههای آندلس قابل شناسایی است و نقشمایههای مشترکی در منسوجات دو سرزمین دیده میشود. پرسش اصلی این تحقیق این است که، کدام نقوش ت...
متن کاملتحلیل و بازشناسی نمادگرایانۀ نقوش مشترک منسوجات ساسانی و آلبویه
استفاده از نقوش و نمادها در هنر ایران که پیش از دورۀ ساسانیان نیز جایگاه والایی داشته است، تا پس از حکومت ساسانیان و در تمدن و هنر اسلامی ایران نیز در بیان هنری کاربرد بسیاری یافت. این نقوش دربردارندۀ تجارب اجتماعی، فرهنگی و معتقدات مذهبی دوران خود هستند؛ لذا به فهم بهتر سیر تحول اندیشههای مردم دوران خود کمک میکنند. یکی از شاخصههای مهم منسوجات ساسانی، نقوش تزیینی بهکاررفته در آن است که تأثی...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی و غیر دولتی نبی اکرم (ص) - دانشکده هنر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023